Helen Tovey is hoofddocent “Early Childhood Studies” van het Froebel College aan de Roehampton Universiteit in Londen, Engeland.
Als kleuterjuf en als hoofd van een school heeft zij uitgebreide werkervaring opgedaan met jonge kinderen en hetontwikkelen van speelmogelijkheden in de buitenruimte. Met haar kennis over buitenspel en het belang van een goede buitenomgeving voor de ontwikkeling van kinderen heeft zij internationaal een grote reputatie opgebouwd.
Pedagogisch belang van natuurlijk buitenspelen
Kinderen komen steeds minder buiten waardoor alle voordelen van buiten spelen en buiten bezig zijn wel vergeten en verleerd lijken te zijn. Niet alleen door ouders/verzorgers maar ook door de kinderen zelf en iedereen die met kinderen werkt. De moderne technieken en mogelijkheden, zoals computers en games, maken het leven zeer veelzijdig en interessant maar maken tegelijkertijd het veilig binnen zitten, omringd door alle comfort, wel erg aantrekkelijk.
Natuur biedt kinderen unieke en dagelijks wisselende mogelijkheden om gezonde en kwalitatief goede leer- enleefervaringen op te doen. Zij zoeken avontuur en uitdagingen in hun spel en leren daardoor hun persoonlijke mogelijkheden kennen en grenzen in hun spel en hun leven te verleggen. Helaas is de waarde van buitenspel veelal niet goed bekend, waardoor voorzieningen voor uitdagend buiten spelen meestal verboden zijn omdat de nadruk vooral op veiligheid is gelegd.
Toepassen in praktijk
Op ús Pleats maakt gebruik van de pedagogische meerwaarde die de natuur biedt. De allerkleinsten kunnen in speciale buitenbedjes slapen of op het gras liggen en rondkijken. Voor de oudere kinderen is het heerlijk om de klimheuvel op en af te klauteren, van de glijbaan af te gaan, te balanceren over een boomstam of zich te verstoppen in een struikhuisje. Spelen met zand en water, liggen in het gras of rondrijden op de fietsjes zijn belangrijke ontwikkelingsmomenten.