Home   Stagebeleid

Stagebeleid

Inzet stagiaires (BOL en BBL) en PMIO

Naast het team van gediplomeerde pedagogisch medewerkers heeft Kinderopvang Op ús Pleats ook stagiaires en/of PMIO-ers op de groep. Deze stagiaires en PMIO-ers maken deel uit van het team en worden begeleid door een vaste medewerkers; de stagebegeleider (PBL). Kinderopvang Op ús Pleats profileert zich als een professioneel en deskundig leerbedrijf voor leerlingen, die de opleiding tot pedagogisch werker (PW) volgen en tegelijkertijd als potentieel werkgever. Tevens blijft Op ús Pleats op de hoogte van de ontwikkelingen binnen het vakgebied en het hierop afgestemde scholingsbeleid en kan zij hierop haar eigen beleid eventueel bijstellen. Op ús Pleats draagt als kinderopvangorganisatie de zorg voor kwalitatief goed geschoold personeel en hecht daarbij belang aan deskundige begeleiding van de beroepspraktijk.
Een stagiaire of PMIO-er is een lerende en eventueel toekomstig werknemer waarin geïnvesteerd moet worden. Het verlenen van een stageplaats is investeren op de lange termijn. Kinderopvang Op ús Pleats laat zien dat het vak van PW een leuk en interessant beroep is.

Iedere stagiaire of PMIO-er komt eerst langs voor een kennismakingsgesprek. We willen er zeker van zijn dat de stagiaire of PMIO-er past in ons team. Voor aanvang van de stage wordt een overeenkomst gesloten. Iedere stagiaire of PMIO-er dient voor aanvang van de stage een actuele Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) aan te kunnen tonen en wordt middels het personenregister gekoppeld aan onze organisatie.  Over het algemeen eindigt de stage na de periode zoals in de stageovereenkomst is afgesproken. Een stage zal verlengd worden als de doelen niet zijn bereikt. Alle stagiaires worden ingezet conform de voorwaarden van de CAO Kinderopvang.

De begeleider en stagiaire of PMIO-er bespreken structureel het opleidingstraject en de opdrachten. De mate waarin een stagiaire ondersteuning mag bieden wordt bepaald door de opleiding en het niveau van de opleiding die zij al heeft behaald. Onder begeleiding doet de stagiaire of PMIO-er actief mee aan het volledige dagprogramma. De begeleider bepaalt in leerjaar 1 of 2 of een PW-stagiaire onder toezicht zelfstandig verantwoordelijk kan zijn over een aantal kinderen of een groep, maar altijd informatief.

In het derde leerjaar van de PW-opleiding zullen wij met sommige stagiaires een arbeidscontract afsluiten. Dit alleen wanneer van beide kanten de intentie is om na het behalen van het diploma de arbeidsrelatie voort te zetten. Deze stagiaires kunnen formatief ingezet worden bij ziekte van een medewerker of tijdens schoolvakanties van de student. De stagiaire staat nooit alleen op een groep, tenzij tijdens pauzetijden of wanneer de houder/coach of kantoormedewerker een toeziend oog biedt.

Kinderopvang Op ús Pleats werkt met de volgende stagiaires:
Wij werken met stagiaires pedagogisch medewerker die minimaal 1 heel schooljaar komen stagelopen. Daarnaast werken wij incidenteel met stagiaires maatschappelijke dienstverlening niveau 2.

Er wordt onderscheid gemaakt in twee soorten stagiaires:

BOL- stagiaire: Beroeps Opleidende Leerweg.

BBL-stagiaire: Beroeps Begeleidende Leerweg.

Een BOL-stagiaire gaat naar school en moet daarnaast een aantal blokken stagelopen. Deze stagiaire werkt tijdens haar stage boventallig op de groep, is daardoor nooit eindverantwoordelijke en zal altijd naast een vaste pedagogisch medewerker werken.

Incidenteel mag een BOL-stagiaire niveau 3 of 4, die in haar tweede leerjaar zit, als volwaardig pedagogisch medewerker worden ingezet. Deze uitzonderingen zijn ziekte van vaste pedagogisch medewerkers of als de BOL-stagiaire vakantie heeft. Tevens mag dit alleen op de eigen locatie waar de stage plaats vindt.

  • De inzetbaarheid van getoetst worden aan de hand van formulieren, gesprekken en inzicht van de begeleiders.
  • Tevens wordt dit gekoppeld aan de eisen van de school en Cao kinderopvang.

Een BBL-stagiaire heeft bij een werk-leerovereenkomst (POK).

Zij werken als pedagogisch medewerker in opleiding en gaan één dag in de week naar school.

Deze stagiaire heeft een arbeidsovereenkomst gedurende de duur van de opleiding. In de eerste drie maanden van haar opleiding/overeenkomst zal de BBL-stagiaire net als een BOL-stagiaire boventallig staan. Na het eerste half jaar kan de formatieve inzet oplopen tot 100%. Of dat een BBL-stagiaire klaar is om ingezet te worden als zelfstandig pedagogisch medewerker, wordt bekeken aan de hand van de informatie die de begeleider van de BBL-stagiaireverschaft. In het tweede leerjaar mogen alle BBL-stagiaires voor 100% worden ingezet.

PMIO-er

Pedagogisch medewerker in ontwikkeling is een leerwerktraject met als eindstation: kwalificatie voor de functie van pedagogisch medewerker. Via een ontwikkelplan, begeleiding en Erkenning van Verworven Competenties-procedures (EVC-procedures) kan iemand bijvoorbeeld het diploma pedagogisch medewerker kinderopvang halen.

Eisen leerwerktraject

Een pedagogisch medewerker in ontwikkeling combineert werken en leren op de werkvloer. Hij of zij moet aan eisen voldoen:

  • een diploma op minimaal mbo 3-niveau
  • of een havo- of vwo-diploma
  • of relevante werkervaring in combinatie met een buitenlands diploma, waarvan nog onbekend is of het voldoet aan de kwalificatie-eis voor pedagogisch medewerker.

Afspraken met betrekking tot omgang, verantwoordelijkheden en betrokkenheid .

  • Omgang: De stagiaire of PMIO-er heeft een gelijkwaardige omgang met collega’s. In de eerste weken stelt de stagiaire zich persoonlijk voor aan ouders/verzorgers en collega’s. Tevens hangt hij/zij bij de deur van de groep een foto met tekst waarin hij/zij zichzelf voorstelt, dit wordt ook geplaatst op de website.
  • Beroepsgeheim: Voor afspraken omtrent gedragsregels kan de stagiaire of PMIO-er de beroepscode raadplegen. Als de stagiaire v of PMIO-er oor schoolopdrachten gebruik wil maken van foto’s of namen van kinderen, dient de stagiaire hiervoor, toestemming aan de ouders/verzorgers te vragen. Er mag in schoolopdrachten vrij met fictieve namen worden gewerkt.
  • Verantwoordelijkheid: Om ook echt iets te kunnen leren, krijgt de stagiaire of PMIO-er de nodige verantwoordelijkheden, met daarbij de ruimte voor het stellen van vragen en het uitvoeren van taken.
  • Betrokkenheid: De stagiaire of PMIO-er wordt betrokken bij het team. De stagiaire is niet aanwezig tijdens het teamoverleg, tenzij dit vanuit de opleiding voor het maken van een opdracht nodig is. Wel wordt de stagiaire door de PBL op de hoogte gehouden van relevante informatie besproken tijdens teamoverleggen. De PBL houdt bij het overdragen van deze informatie rekening met de wet op de privacy. De PMIO-er is wel aanwezig bij het teamoverleg.
  • Oudercontacten: De schriftelijke overdracht, observaties en het voeren van oudergesprekken worden niet door de stagiaire gedaan. Wanneer dit voor een opdracht vanuit de opleiding wordt vereist, zullen deze werkzaamheden i.o.m. en onder toezicht en begeleiding van de PBL worden uitgevoerd. Voorafgaand wordt er toestemming aan de desbetreffende ouders/verzorgers gevraagd. Telefonische contacten mogen alleen door de stagiaire worden gevoerd indien er vooraf toestemming gegeven door de PBL. Met de PMIO-er worden hierover aanvullende afspraken gemaakt.
  • Uitstapjes met kinderen: Tijdens uitstapjes met kinderen wordt de stagiaire als boventallig ingezet.

Verwachtingen en taken van een stagiaire of PMIO-er:

  • Wij hanteren een proeftijd van 1 maand, mocht blijken dat een stagiaire of PMIO-er niet goed functioneert of niet aansluit bij Op ús Pleats, dan zullen wij binnen deze maand de overeenkomst beëindigen.
  • In de eerste week neemt de stagiaire of PMIO-er alle beleidsstukken en informatie van de opvang door. Hiervan wordt een verslag gemaakt. Ze zullen dan nog niet met de kinderen werken.
  • Een stagiaire zal het hele jaar op dezelfde dagen/tijden stagelopen.
  • De stagiaire draait mee in het dagelijks ritme van de kinderopvang en voert voldoende werkzaamheden uit. Dit moet uiteraard aansluiten bij het opleidingsniveau.
  • De stagiaire heeft nog geen verantwoordelijkheden voor de kinderen en wordt boventallig ingezet. Uiteraard heeft ze wel verantwoordelijkheden over haar eigen leerproces.
  • De stagiaire mag nooit alleen op de groep staan. Niet alleen openen en sluiten. Geen telefoon aannemen en geen medicijnen toedienen of temperaturen. De stagiaire staat altijd onder toeziend oog van een pedagogisch medewerker.
  • Er wordt van de stagiaire verwacht dat deze veilig, hygiënisch en ergonomisch werkt.